مديريت پيمان ساختمان به استخدام در آوردن يك شخص براي ايجاد يك ساختمان از شروع تا پايان است. اين شخص مي تواند يك شخص حقوقي مانند يك شركت بوده و يا اينكه يك شخص حقيقي باشد. در اينجا روش اجراي پروژه و تعيين چارت سازمان و استخدام نيروها بر عهده پيمانكار است.
وقتي رهبران مشاغل مي دانند در قراردادشان چه مواردي وجود دارد، در وضعيت بهتري براي اجراي حقوق قراردادي خود و رعايت تعهدات خود قرار مي گيرند. اگر يك تجارت نتواند از حقوق خود استفاده كند، لذا نيم تواند به درستي از خدمات مديريت پيمان بهره مند شود. از بين بردن مسير تعهدات و بعداً چشم پوشيدن از آنها، در عين حال بسيار هزينه بر است. با وجود خطرات بسيار زياد، بسياري از مشاغل همچنان به روند دستي و ابزارهاي ناكارآمد براي تهيه، ذخيره و بررسي قراردادهاي خود اعتماد مي كنند.
مراحل فرآيند مديريت قرارداد
هنگامي كه دو يا چند طرف براي ورود به يك رابطه تجاري ابراز علاقه مي كنند، اينجاست كه نياز به قرارداد يا پيمان پديدار مي شود. حتي يك توافق شفاهي نيز به طور بالقوه مي تواند يك قرارداد باشد، اما بهتر است طرفين كليه حقوق و تعهدات خود را از قبل به صورت كتبي ترسيم كنند تا در صورت عدم موفقيت در معامله، احتمال درگيري در آينده كاهش يابد.
1. مذاكره و توليد
اين دو مرحله در خدمات مديريت پيمان بهم پيوند خورده است، زيرا طرفين مذاكره كننده يك قرارداد معمولاً هنگام ارسال سند كار به اين سو و آن سو در طي چندين بار ويرايش، قرارداد را به صورت تكراري تنظيم مي كنند. طرفين در مورد الزامات خود به منظور دستيابي به توافقي كه از نظر دو طرف سودمند است، بحث مي كنند. در مورد قرارداد بين فروشنده و خريدار، فروشنده معمولاً يك الگوي يا قرارداد استاندارد را ارائه مي دهد كه به طور مرتب براي معاملات مشابه استفاده مي كنند.
پس از بررسي پيش نويس اول قرارداد، خريدار هرگونه نگراني در مورد شرايط آن را مطرح مي كند و به طور كلي در صورت داشتن فشار براي انجام اين كار، شرايط مناسب تري را ارائه مي دهد. بسته به رويه هاي داخلي سازمان، يك توافق نامه ساده كه فقط طرفين را ملزم به پر كردن الگويي مي كند، ممكن است مستلزم درگيري مشاوران وكالت نباشد.
به عنوان مثال، افرادي كه كالاها و خدمات مصرفي مانند تلفن يا حتي اتومبيل را خريداري مي كنند، تمايل دارند كه فقط شرايط تجاري مانند قيمت را مذاكره كنند، در حالي كه شرايط قانوني را همانطور كه است، قبول مي كنند. با اين حال، اگر معامله اي به اندازه كافي بديع يا پيچيده باشد كه نياز به قرارداد جديدي داشته باشد، در اين صورت هر يك از طرفين به طور كلي به وكلاي خود در مذاكرات وكالت مي دهند. وكلا در دو طرف ميز با هم همكاري مي كنند تا زبان جديدي را براي قرارداد يا بررسي خدمات مديريت پيمان تنظيم كنند كه نگراني هاي خريدار يا نيازهاي ويژه را برطرف كند، بدون اينكه فروشنده به خطر بيفتد.
2. تصويب
هنگامي كه هر يك از طرفين در شرح خدمات مديريت پيمان موافقت كرد كه قرارداد رضايت بخش است، نمايندگان مجاز، توافق نامه را امضا مي كنند، قرارداد به اجرا در مي آيد و طرفين به مفاد آن ملزم مي شوند. هر يك از طرفين بايد مطابقت خود را با مفاد توافق نامه، از تهيه كالاها و خدمات توسط فروشنده بر اساس برنامه تا پرداخت به موقع خريدار و يا هرگونه تعهدات مربوط به ارتباط مداوم بين طرفين، تضمين كند. اگر هر يك از طرفين نتواند پايان معامله خود را حفظ كند، قراردادها معمولاً شامل بندهاي فسخ و خسارت است كه مي تواند توافق را خاتمه دهد.
وظايف اصلي مديران پيمان اين چنين مي باشد:
- مشاوره در رابطه با قراردادها
- مشاوره در مورد امكانسنجي، قابليت ساخت، هزينه و برنامه ريزي طرح
- مشاوره مصوبات قانوني
- مشخص نمودن شاخصهاي كليدي عملكرد براي پيمان كاران
- نوشتن، ارزيابي، مذاكره و اجراي قراردادهاي مختلف كه طيف وسيعي از معاملات را مي باشد.
- برنامه ريزي و كنترل هزينه
- تهيه يك برنامه ساختوساز و تعريف روشهاي كار بر روي پروژه
- قرارداد مناقصه كار
- معين كردن پيمانكاران براي هر بخش از پروژه ساختماني
- رضايت به قراردادهاي فرعي توسط پيمان كاران كار
- ترتيب اسكان سايت (محل پروژه) و امكانات رفاهي